Yksin asuminen - jee vai nej?

Suurin piirtein kuukauden olen jo asunut omassa kodissani. Aika tuntuu kyllä pidemmältä, mutta niin varmasti tuntuukin, kun ei ole opiskeluita tai töitä, jotka toisi siihen päivään mitään rytmiä. Onneksi silloin tällöin joku kaveri tulee kylään (tai Tyttö), niin ei ole niin yksinäistä. Ja onhan minulla Kilu.
Mutta tässä nyt yksin asuessa olen huomannut joitakin asioita, jotka on kivoja ja vastaavasti sellaisia vähän blääh-asioita. Mitä? No minäpä kerron.

Miinukset

- Kaikki kotityöt on yksin sinun vastuulla. Siivoaminen, ruuanlaitto, pyykkääminen, roskien vienti, tiskaaminen, siis aivan kaikki. Voisi luulla, että tällaisen yksiön ylläpitäminen noissa asioissa ei ole haastavaa, mutta voi kuule, kun asut yksin, niin äkkiä tämä 35 neliöinen asunto tuntuu isolta, kun kotitöistä puhutaan. (Ja mistä helvetistä sitä pölyä oikein kertyy kokoaika?!)

- Orpo olo. Kavereita ei ole kovin lähellä, ja muutin aika kauas sukulaisistani, joten äkkiä ei seuraa löydä, jos tarve on. Toki viihdyn normaalistikin yksin, mutta kyllä ihminen on aika riippuvainen sosiaalisista suhteista niinkuin kasvotusten. Olen todennutkin, että jos minulla ei olisi Kilua (kyseessä kuitenkin äänekäs aktiivinen eläin), en varmaan pysyisi edes järjissäni.

- Avaimista on pakko pitää superhyperuberhyvä huoli, koska kukaan ei avaa ovea, jos avaimet jää sisälle. Joutuu soittamaan huoltomiehelle ja se maksaa. Minulle ei onneksi näin ole käynyt, kun olen niin tarkka avaimistani, mutta on se stressaavaa, jos en heti muista, että mihin laskinkaan täällä avaimeni. Argh!

- Lakanoiden viikkaaminen siististi on sellainen urheilusuoritus, että jos sen saat suoritettua yksin täydellisesti, niin pienet sille

- Jos kuuluu jotain epänormaaleja ääniä ja adrenaliini rupeaa virtaamaan suonissasi, kehen voit turvautua? Ei tuo hiiri paljon turvaa tuo minulle, vaikk muuten onkin ihana tapaus.

Mutta on tässä kuitenkin tosi paljon niitä hyviä puolia! Kuten:

Plussat

+ Saat syödä mitä vain milloin vain, eikä kukaan ole nillittämässä sinulle siitä

+ Muutenkin kaikki kotityöt saat tehdä silloin kun sinusta itsestäsi tuntuu siltä. Kotona voi olla vaikka minkälainen sotku, eikä sinun tarvitse välittää ollenkaan

+ Unirytmin voi kusaista, ja valvoa niin myöhään kuin haluaa häiritsemättä ketään (toki naapurit huomioon ottaen). Voit myös vaikka kesken yötä lähteä lenkille, jos huvittaa.

+ Kerrankin voit päättää koko asunnon sisustamisesta täysin itse. Minulla on täällä esillä paljon koirajuttuja, jotka aikaisemmin siskoni kanssa huonetta jaettaessa joutuivat olemaan kaapeissa piiloissa, kun tuo Jutta ei oikein halunnut niitä esille :D

+ Kotiisi saat tuoda kenet tahansa, eikä sinun tarvitse kenellekkään esitellä kyseistä henkilöä

+ Ei kotiintuloaikoja

+ Saat hankkia vihdoinkin niitä omia lemmikkejä (jos niin haluat ja asuntoon saa niitä hankkia), tämä on aivan parasta!


Ja itse olen ainakin huomannut, että henkisesti voin paremmin, kun saan asua jo omassa kodissa. Ei ole koti-ikävää iskenyt kertaakaan, eiköhän se jo kerro, että oli aika muuttaa pois kotoota... :)

Kommentit

Suositut tekstit